Nära möte med Moçambique – på tusen mils avstånd
Datum
februari 23, 2021Hungern i Moçambique ökar i spåren av pandemin. Inte minst kvinnor och barn på landsbygden har allt mindre att äta. Hela 43 procent av barnen är undernärda i provinsen Niassa, en av de platser som besöktes digitalt under resan.
– Kvinnor är i frontlinjen för att bekämpa hungern och undernäringen, berättade Clara Armando som arbetar för We Effects partnerorganisation FOFeN.
Organisationen arbetar med kvinnors deltagande, de stödjer kvinnor att få ökad tillgång till mark och bättre möjligheter att odla mer och näringsriktig mat. Styrelsemedlemmarna fick via en livesändning se hur sötpotatis, bönor, jordnötter och hirs kan förstärka den traditionella majsgröten.
– Problemen är allvarliga i Moçambique. Men under vårt digitala besök fick vi se prov på utveckling, och det skänkte mig hopp. Jag är övertygad om att vi gör nytta, sa Ylva Wessén, vd för Folksam.
En viktig metod för att sprida kunskap om till exempel hållbart jordbruk är studiecirklar. Med stöd från We Effect har FOFeN startat 547 studiecirklar i Niassa som organiserar tusentals kvinnor och män.
– Där vi arbetar ser vi att färre kvinnor och barn är undernärda, berättade Manuela Texeira, som är koordinator på FOFeN.
Jämställdhet är en central del av arbetet inom We Effects alla insatser i landet. Det vittnade inte minst den nationella bondeorganisationen UNAC om.
– Kvinnor måste ta ledarskap inom bondeorganisationerna, berättade Ana Paula, som är ordförande för UNAC.
Organisationen har fått stöd av We Effect sedan 2008 och har i dag 150 000 medlemmar, varav 60 procent är kvinnor.
– Jag hoppas att vi kan skala upp insatserna i Moçambique så att fler kvinnor som arbetar i jordbruket får stöd, de är livsviktiga, sa Helen Persson, medlemschef på Konsumentföreningen Stockholm.
Att arbeta på nationell nivå med beslutsfattare och lagstiftning som stärker småskaliga bönder, till exempel kvinnors rätt till mark, var en viktig diskussionspunkt under resan.
– We Effect är en bra plattform för förändring, men vi behöver också metoder för att stärka det politiska påverkansarbetet, sa Erica Lundgren vd för OK Västerbotten.
We Effects arbete i Moçambique är främst finansierat genom ett särskilt program som får stöd från svenska ambassaden. Delegationen mötte ambassadör Mette Sunnergren som berättade om Sveriges engagemang i landet.
– Civilsamhället är viktigare än någonsin, förklarade hon.
Att öka jämställdheten och användningen av hållbart jordbruk är viktiga delar av biståndet i landet. Småskaliga bönder, och inte minst kvinnor, är avgörande för att möta hunger, konflikter, klimatkrisen och bidra till ökad biologisk mångfald.
Moçambique är ett av de länder i världen som drabbas absolut hårdast av klimatförändringar. Upprepade cykloner och torka har gjort livet än svårare, inte minst för landsbygdsbefolkningen. Det var talande att cyklonen Guambe, en av många på senare år, hotade landet under det digitala besöket.
– 80 procent av befolkningen i Moçambique är beroende av jordbruk och därför är användningen av mark en mycket viktig fråga, förklarade Mette Sunnergren.
Statssekreteraren för Miljö- och markdepartementet i Moçambique berättade att rätten till mark, inte minst för kvinnor, är en viktig del för att utveckla landet och öka motståndskraften mot klimatförändringarna.
I ett nationellt projekt som We Effect arbetar med ska två miljoner bönder få rätt till sin mark. Särskilt fokus är på kvinnliga bönder och hållbara metoder som ökar produktionen av mat.
– Sveriges stöd i Moçambique är mycket viktigt. Vi måste arbeta lokalt på landsbygden med ägarskap och ökad kunskap för att motverka klimateffekterna, förklarade Hortencia Massinga, statssekretare på Miljödepartementet.
Text och foto: Marcus Lundstedt
We Effects styrelse som deltog på resan;
Lotta Folkesson, Ordförande We Effect och styrelseledamot, LRF
Ylva Wessén, Vd Folksam
Erica Lundgren, Vd, OK Västerbotten
Björn Larsson, Strategic advisor, Coop Sverige
Helen Persson, Medlemschef, Konsumentföreningen Stockholm
Anders Lago, Ordförande, HSB
Britta von Schoultz, Kommunikationsdirektör, Riksbyggen
Peter Ström, Head of Client Coverage, Swedbank
Anna Tibblin, Generalsekreterare, We Effect