Kooperationen kraftsamlar för att möta den globala hungerkrisen
Datum
juli 6, 2022Konflikten i Ukraina påverkar hela världen. Värst drabbas de människor som redan befinner sig på marginalen. Inte nog med att de ska hantera konsekvenserna av covid19- pandemin och klimatförändringarnas – nu skenar även matpriserna till följd av kriget i Ukraina. FN:s generalsekreterare varnar för att 1,7 miljarder människor – en femtedel av jordens befolkning – riskerar att kastas ut i hunger och fattigdom.
I ett läge där hungersiffrorna är rekordhöga och det svenska biståndet skärs ner har We Effect och dess medlemsorganisationer mobiliserat en kampanj för att förhindra att hundratusentals människor inte drabbas av hunger.
– Vi tror på att göra saker tillsammans. Och den kraften är extra viktig när det gäller att bistå människor i nöd. Att minska hjälpen till de som redan har det svårt är inte rätt. Tillsammans med våra medlemmar och andra kooperativa företag vill vi göra vad vi kan för att bidra till en bättre värld, säger Lars Ericsson, vd för Konsumentföreningen Stockholm.
Kampanjen, som planeras fortsätta, har redan visat på stort engagemang och uppslutning. Kooperationen har gått ut i sina digitala kanaler, på hemsidor, sociala medier och i nyhetsbrev, för att be om stöd från medarbetare, kunder och medlemmar. Flera företag har också gått in med bidrag. Folksam, LRF, Lantmännen, OK och Konsumentföreningen Stockholm har tillsammans skänkt 3,3 miljoner kronor.
– Jag är otroligt stolt över att de kooperativa företagen går i bräschen och visar hur de konkret jobbar för en bättre värld. Kooperationen är en fantastisk förebild för övriga näringslivet. Tänk om alla företag kunde ta samma ansvar för en mer hållbar utveckling globalt, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect.