Bonde i coronakrisen – hjälte eller samhällsfiende?
Datum
september 2, 2020Böndernas samhällsviktiga funktion och vikten av ökad självförsörjning har synliggjorts i debatten under coronakrisen. Under hashtagen #farmingasusual har LRF Ungdomen lyft fram jordbruks avgörande roll. ”Let’s show the world we’re still farming as usual to bring food to the table”, lyder devisen som genererat tusentals engagemang världen över sedan i våras.
Samtidigt vittnar bondeorganisationer som stöds av We Effect om svårigheter att skörda eller sälja sina produkter. Det kan utvecklas till ett nödläge, som hotar att fördubbla hungern och slå mot hela världens livsmedelsförsörjning. Men istället för att hjälpa nödställda bönder, använder regimer denna akuta situation – coronakrisen – för att tysta bönder som arbetar för sina rättigheter till mark och miljö. Under hashtagen #coronavoices lyfter We Effect hur människor i organisationens verksamhetsländer påverkas av coronakrisen.
Mot denna bakgrund samtalar unga bönder från tre kontinenter om deras vardag och syn på framtiden. Kan bönder kroka arm och lära av varandra över gränserna? Behövs det ny lagstiftning eller resolutioner för att stärka böndernas rättigheter? Vilka lärdomar kan vi dra av coronakrisen för att skapa en bättre värld?
Medverkande:
Elisabeth Hidén, ordförande i LRF Ungdomen, med drygt 16 000 LRF-medlemmar i Sverige mellan 16-35 år
Elisabeth Nsimidala, bonde i Uganda och ordförande för EAFF & Pan Africa Farmers Organisation, som representerar 70 miljoner småskaliga bönder i 49 länder i Afrika.
Noemi Elizondo Carranza, ungdomsansvarig Codimca, Honduras, med 6 500 kvinnor organiserade in 380 gräsrotsgrupper. Codimca jobbar bland annat med kvinnors rättigheter, med starkt fokus på våld mot kvinnor.
Ronja Björkqvist, bonde på Gotland och medlem i LRF Ungdomen
Moderator:
Marcus Lundstedt, chef för media och påverkan We Effect och vice ordförande Sveriges jordbruksjournalister
Datum: Fredagen 4 september kl. 12-12.30
Direktlänk till livesändningen
Samtalet sänds på svenska och engelska, med direktöversättning
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kajsa Liljegren, projektledare media och påverkan We Effect
[email protected] / 072 070 33 54